Leerlingen van Het Saenredam in de Tweede Kamer

Leerlingen van Het Saenredam schrijven ook een ‘brief aan de NAM’

Eerste uitnodiging van Tweede Kamer aan kinderen om problemen op te lossen

Vrijdag 29 september hebben we de eerste vruchten mogen plukken van het nieuwe schoolconcept in klas 1 van Het Saenredam. Eersteklassers zijn met het van Changemakers naar de Tweede Kamer geweest. Change Makers is een vak waarbij leerlingen leren hoe ze de samenleving beter kunnen maken. In de Tweede Kamer waren zij getuige van het feit dat leerlingen uit het Groningse aardbevingsgebied in de Tweede Kamer een plan overhandigden aan minister Wiebes en de voorzitter van de Tweede Kamer mevrouw Arib.

In haar voorbereiding op de inhoud van dit nieuwe vak, las één van onze docenten Engels in de krant over de musical van Edith Holscher. Edith zag hoe haar buren, familie en klasgenoten worstelden met wonen in een onveilig huis. Ze zocht contact met de kinderombudsman, en schreef een brief aan de NAM. Edith zag dat er desondanks niets verbeterde. Ze schreef daarom een musical waarin ze laat zien en voelen hoe het is voor een kind om op te groeien in het aardbevingsgebied. Het was uniek dat zij en haar crew werden uitgenodigd om de verfilming te laten zien aan Tweede Kamerleden en heel bijzonder dat Het Saenredam mee mocht. Dit is in de parlementaire geschiedenis nog niet eerder gebeurd.

Onze collega’s Engels en aardrijkskunde gebruikten dit gegeven voor de lesinhoud. Ze legden contact met de Groningers en Edith en onze leerlingen wisselden videofilmpjes uit. De Saenredammers en Groningers hadden zo direct contact en wij leerden hoe het is om in huizen te wonen die schudden, kapot gaan en maken dat je je onveilig voelt.

Door de musical is er voor het eerst aandacht voor de kinderen uit het aardbevingsgebied. De musical Brief aan de NAM werd in de oude zaal van de Tweede Kamer getoond. Onze leerlingen hadden één van de liedjes ingestudeerd en dat werd hard meegezongen. Daarna werd er een plan aangeboden met de titel De Kinderkeuring, waarin in stappen wordt uitgelegd hoe het probleem in Groningen door kinderen kan worden opgelost.

De leerlingen vonden het interessant om in de Tweede Kamer plaats te nemen en bestookten de aanwezige Tweede Kamerleden met vragen. Wijzer en tevreden gingen de eersteklassers van Het Saenredam weer naar Zaandijk. Van de wereld buiten je klaslokaal leer je graag!